Alguse sai lugu sellest, et suht tihti parempööret tehes hakkas tagarattas miskit kahisema ja nagu vastu käima. Kahtlustasin esmajärgus kulunud piduriklotse ja poolassi otsa, kuid kui selgus, et ratas sõna otseses mõttes loksub all, oli põhjust uut laagrit hakata otsima. Omapärane selle loo juures on see, et laager ei teinud mingit undavat häält, maanteekiirusel oli kõik väga vait ja korras.
Varuosa otsingutel helistasin kõigepealt läbi ametlikud hooldused ning uurisin jupi hinda (originaali kood: 28473AG000
):
- Mariine auto - 190.-
- AutoSpirit - 170.-
- Taket - midagi 150'ga
- JapKor - quality auto parts'i Febest'i laager (kood 320-85807) - 124.- (tavahind)
- balti laager/hl autoosad - kahjuks ei pakkunud
- AutoAsi - saadaval A-osa või SKF, aga hinda ma siia kirja ei pane. kes soovib, see uurib ise.
- Fixus'est ma hinda ei küsinud... kuigi see olevat ka üks koht, kust leida.
Siis proovisin Timken'it, mida esindab Eesti näiteks OÜ Moduator. Kahjuks on Moduator rohkem rasketehnika laagreid müüv punt ning autovaruosadega otseselt ei tegele.
Küll aga leidsin Timkeni Automotive Aftermarket Bearing and Seal Application Catalog (1990 and newer) kataloogist vaste (HA590119).
Põnevaks teeb asja see, et Amazon.com'is maksab see laager $82.94. Isegi kui maksta ära tollis käibemaks, jääks hind ahvatlevalt alla 80 eur'i + saatekulu. Kahjuks ei ole selline Timken'i kaup Eesti laokaup ning tellimuse tähtaeg oli kauge tulevik. Kellel kiire pole, võib ameerikast tellides selle jupi ikka väga hea hinnaga kätte saada.
Kuna JapKoris on aprillis Säästukaardiga kogu kraam -20%, siis ma ostsin sealt selle laagri ära. Maksma läks see 95 eurot, mis on täpselt 2 korda vähem kui mariine autos. Arvestades, et tegu on täiesti tundmatu Febesti B-varuosaga, mille google leiab made-in-china.com lehelt, siis mul väga suuri ootusi või lootusi pole. Samas, väga paljud kollaste näppude poolt tehtud asjad kestavad ka hästi...
Laagri vahetamise otsustasin ise ära teha Ma pole just eriline autoremondi lukksepp, aga mul oli Subaru Service Manual käepärast ning võimalus ühte töökoda kasutada.
Ratas alt ära ja siis oli vaja poolassi mutter lahti keerata. Võtsin siis padrunikomplektist 32mm padruni, pikenduse ning panin jõuvõtme otsa. Teise keeramisega sain sellele "tundmatu tootja" padrunikomplekti pikendusele 90 kraadi peale keeratud, aga mutter lahti ei tulnud. Järgmiseks sai võetud töökojast selline rattavõti, millega traktoritel rattamutreid lahti keeratakse (nii meeter x meeter padrunotsaga jõuvõti). Sellele enam subaru rattamutter enam vastupanu ei osutanud.
Pidurisadul, ABSi andur ning piduriketas tulid kenasti lahti. Järgmine trikk oli saada see pekkis laager auto küljest lahti ning selle peale kulus tore tunnike kasutades kõikvõimalikke haamreid, kange ja tõmmitsaid.
Esimene ootamatus oli see, et laager tuli lahti koos selle taguse plaadiga (back-plate). Nii palju, kui käsipiduri tross võimaldas, sai see plaat siis pakkude peale pandud ning asusin seda laagrit plaadi küljest lahti taguma. Veel mingi kümmekond minutit ning laager tuli ära... Veider oli see, et service manual ei hoiatanud sellise vastupanu eest, sest Eesti kliima ja korrosioon teevad oma töö.
Kokkupanemine läks palju lihtsamalt ning ainsa eritööriistana oli vaja 190nm jõu rakendamist võimaldavat jõuvõtit...
Kokkuvõttes läks mul laagri vahetamise peale 95 raha ja 3 tundi garaažis (õpipoisi staatus võtab ajakulus oma ). Täna on tagasillas vaikus ning rahu ja seda ka parempööret tehes