2007 Outbacki rattalaagri vahetuse kogemus (DYI)

Kõik mis veereb, seda kõike koos hoiab ja siis ka vajadusel seisma jätab.

Moderaatorid: vaska, Axxept

Vasta
Sõnum
Autor
Kasutaja avatar
raunz525
Postitusi: 7
Liitunud: K, 16 Nov 2011 13:27:06 +0300
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

2007 Outbacki rattalaagri vahetuse kogemus (DYI)

#1 Postitus Postitas raunz525 » E, 16 Apr 2012 15:56:13 +0300

Vahetasin oma 127000km veerenud 2007.a. Outbackil tagumist rattalaagrit ning mõtlesin jagada kogemusi.
Alguse sai lugu sellest, et suht tihti parempööret tehes hakkas tagarattas miskit kahisema ja nagu vastu käima. Kahtlustasin esmajärgus kulunud piduriklotse ja poolassi otsa, kuid kui selgus, et ratas sõna otseses mõttes loksub all, oli põhjust uut laagrit hakata otsima. Omapärane selle loo juures on see, et laager ei teinud mingit undavat häält, maanteekiirusel oli kõik väga vait ja korras.

Varuosa otsingutel helistasin kõigepealt läbi ametlikud hooldused ning uurisin jupi hinda (originaali kood: 28473AG000
):
  • Mariine auto - 190.-
  • AutoSpirit - 170.-
  • Taket - midagi 150'ga
  • JapKor - quality auto parts'i Febest'i laager (kood 320-85807) - 124.- (tavahind)
  • balti laager/hl autoosad - kahjuks ei pakkunud
  • AutoAsi - saadaval A-osa või SKF, aga hinda ma siia kirja ei pane. kes soovib, see uurib ise.
  • Fixus'est ma hinda ei küsinud... kuigi see olevat ka üks koht, kust leida.
Näiteks SKFil on online kataloogis olemas Outbackile laager ning SKFi autolaagreid müüb Eestis AutoAsi. Kui ma küsisin AutoAsi'st laagri hind, siis pakuti A-varuosa ning SKFi ei mainitud, sest puudus viide SKFi laagrile. Kui ma aga küsisin otse SKFi koodiga (VKBA 6889), siis öeldi hind küll - kahjuks samas suurusjärgus A-osaga ning tarneaeg oli kauges tulevikus. Võib-olla kellelgi teisel õnnestub küsimise peale saada kohe SKFi hind ning ehk on ka hinnas soodsam. Tasub meeles pidada, et SKFi autojuppe Alas-Kuul tööstuse teenindus ei vahenda.

Siis proovisin Timken'it, mida esindab Eesti näiteks OÜ Moduator. Kahjuks on Moduator rohkem rasketehnika laagreid müüv punt ning autovaruosadega otseselt ei tegele.
Küll aga leidsin Timkeni Automotive Aftermarket Bearing and Seal Application Catalog (1990 and newer) kataloogist vaste (HA590119).
Põnevaks teeb asja see, et Amazon.com'is maksab see laager $82.94. Isegi kui maksta ära tollis käibemaks, jääks hind ahvatlevalt alla 80 eur'i + saatekulu. Kahjuks ei ole selline Timken'i kaup Eesti laokaup ning tellimuse tähtaeg oli kauge tulevik. Kellel kiire pole, võib ameerikast tellides selle jupi ikka väga hea hinnaga kätte saada.

Kuna JapKoris on aprillis Säästukaardiga kogu kraam -20%, siis ma ostsin sealt selle laagri ära. Maksma läks see 95 eurot, mis on täpselt 2 korda vähem kui mariine autos. Arvestades, et tegu on täiesti tundmatu Febesti B-varuosaga, mille google leiab made-in-china.com lehelt, siis mul väga suuri ootusi või lootusi pole. Samas, väga paljud kollaste näppude poolt tehtud asjad kestavad ka hästi...

Laagri vahetamise otsustasin ise ära teha :) Ma pole just eriline autoremondi lukksepp, aga mul oli Subaru Service Manual käepärast ning võimalus ühte töökoda kasutada.
Ratas alt ära ja siis oli vaja poolassi mutter lahti keerata. Võtsin siis padrunikomplektist 32mm padruni, pikenduse ning panin jõuvõtme otsa. Teise keeramisega sain sellele "tundmatu tootja" padrunikomplekti pikendusele 90 kraadi peale keeratud, aga mutter lahti ei tulnud. Järgmiseks sai võetud töökojast selline rattavõti, millega traktoritel rattamutreid lahti keeratakse (nii meeter x meeter padrunotsaga jõuvõti). Sellele enam subaru rattamutter enam vastupanu ei osutanud.
Pidurisadul, ABSi andur ning piduriketas tulid kenasti lahti. Järgmine trikk oli saada see pekkis laager auto küljest lahti ning selle peale kulus tore tunnike kasutades kõikvõimalikke haamreid, kange ja tõmmitsaid.
Esimene ootamatus oli see, et laager tuli lahti koos selle taguse plaadiga (back-plate). Nii palju, kui käsipiduri tross võimaldas, sai see plaat siis pakkude peale pandud ning asusin seda laagrit plaadi küljest lahti taguma. Veel mingi kümmekond minutit ning laager tuli ära... Veider oli see, et service manual ei hoiatanud sellise vastupanu eest, sest Eesti kliima ja korrosioon teevad oma töö.
Kokkupanemine läks palju lihtsamalt ning ainsa eritööriistana oli vaja 190nm jõu rakendamist võimaldavat jõuvõtit...

Kokkuvõttes läks mul laagri vahetamise peale 95 raha ja 3 tundi garaažis (õpipoisi staatus võtab ajakulus oma :P). Täna on tagasillas vaikus ning rahu ja seda ka parempööret tehes :)

Kasutaja avatar
lumekass
Sõõrikujoonistaja
Postitusi: 117
Liitunud: P, 25 Sept 2011 00:17:13 +0300
Asukoht: Tartu

Re: 2007 Outbacki rattalaagri vahetuse kogemus (DYI)

#2 Postitus Postitas lumekass » E, 16 Apr 2012 20:15:51 +0300

Väga abiks info. Eks jaga infot, kudas laager kestab.

marek906@hot.ee
Subaruaff
Postitusi: 52
Liitunud: N, 07 Veebr 2008 20:55:29 +0300

Re: 2007 Outbacki rattalaagri vahetuse kogemus (DYI)

#3 Postitus Postitas marek906@hot.ee » E, 16 Apr 2012 20:25:24 +0300

Originaal osade eelis on garantii ja Subarul on see 3 aastat või 100000 km.

Duster
Guru
Postitusi: 1889
Liitunud: R, 02 Dets 2011 23:44:13 +0300
Asukoht: kehra

Re: 2007 Outbacki rattalaagri vahetuse kogemus (DYI)

#4 Postitus Postitas Duster » E, 16 Apr 2012 20:56:10 +0300

Kas see garantii kehtib ka siis kui neilt ostad, aga ise vahetad? Kui pead neil vahetama ja suht loogiline oleks, läheb hind ju juba 3x, seega "odava" laagri hinnaga saab sõita ju 33333km, iga km peale seda on papp taskusse :oops:
Ei ole sitta ilma, on sitt auto :D
Boxerihunnik: "Turbokuut" klassik impreza, "Fosiil" forester XT, BMW R1100GS.

Vasta