Õiged sõiduvõtted neliveoga

Laske mõttel vabalt lennata!

Moderaatorid: vaska, Axxept

Sõnum
Autor
uugu21
Sõõrikujoonistaja
Postitusi: 100
Liitunud: E, 06 Nov 2006 17:56:14 +0300

Re: Tuleb välja, et ei oska sõita :)

#16 Postitus Postitas uugu21 » N, 17 Dets 2009 12:47:55 +0300

4AT... siduriplokiga ilmselt. Ära rapsi. TCU teeb oma otsused selle järgi mida juht teeb, mitte selle järgi mida too teha kavatseb. 4EAT MPT ei ole keskdifrit - selle asemel on lukk. Teatud olukordades on auto praktiliselt esiveoline - üks neist olukordadest on "gaas järsult lahti, pidur alla". Sinu postitusest ma sellise käitumise välja lugesingi - TCU arvab, et "nüüd läheb pidurdamiseks" ja laseb tagasilla lahti. Tulemuseks on see, et mingil täiesti suvalisel hetkel keset kurvi muudad sa kardinaalselt veoskeemi (jääd esiveoliseks). Uuesti gaasile talludes lastakse lukk küll uuesti kinni aga see protsess võtab nii piisavalt palju aeg, et situatsioon on üht või teistpidi juba möödas.
See oli nüüd teooria.

Praktika... eks sa pead ise praktiseerima. Mõned ideed:
- kurvi läbides ära pidurit torgi, mängi ainult gaasiga
- pidurda enne kurvi sisenemist sobiva kiiruseni, siis läbi terve kurv gaasiga. Nõuab pisut harjutamist (ja rohkelt kütust:)) Kõige raskem osa (vähemalt minu jaoks) oli selle kolaka libisema saamine (OB, impreza käitub oluliselt kuulekamalt, mis võib muidugi LSD tulemus olla). Aga kui juba kõigi nelja rattaga libiseb siis kuulab väga hästi sõna. Muideks - libisemise algushetke taban vähemalt mina läbi rooli (võrreldes tagaveolistega, kus see info läbi p**se kohale jõuab)
- ära üle reageeri. Rattad sinna suunda kuhu sa soovid minna ning gaasi. Kui hakkad "vastu" keerama siis pead juba vigu hakkama parandama (ehk siis vänderdad).
- jäärajal võid ka mõlemad jalad kasutusele võtta. Gaas ja pidur korraga kasutuses andis kõige parema tulemuse aga peale sõitu leviv räme kärsakas ei kutsunud pidevalt säärast stiili harrastama
- 4EAT käitub suurtel (maantee+) ja väikestel (linnatänavad) kiirustel erinevalt - katseta enne kui möllama lähed. Minu jaoks on automaadi käitumine väikestel kiirustel nii piisavalt ebameeldiv, et pigem pigem ei libista üldse. Kui siis võimaluse korral kontraga, aga see enam linnaliiklusesse hästi ei sobi.

NB! Ära unusta, et pidurid töötavad täpselt samamoodi kui kasvõi üherattaveoga autodel! Ma olen seda unustades ikka korduvalt "kõrvale" pidanud pidurdama.

Kasutaja avatar
kronja
Sõõrikujoonistaja
Postitusi: 236
Liitunud: E, 26 Nov 2007 20:32:12 +0300
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Tuleb välja, et ei oska sõita :)

#17 Postitus Postitas kronja » N, 17 Dets 2009 13:50:25 +0300

uugu21 kirjutas: NB! Ära unusta, et pidurid töötavad täpselt samamoodi kui kasvõi üherattaveoga autodel! Ma olen seda unustades ikka korduvalt "kõrvale" pidanud pidurdama.
selle jutu peaks igale 4wd juhile päevas mitu korda meelde tuletama :) minule ka :)
skype: kronja
aerial video, photo and broadcast: http://kronja.com

Kasutaja avatar
JP
Guru
Postitusi: 1618
Liitunud: P, 07 Aug 2005 11:56:41 +0300

Re: Tuleb välja, et ei oska sõita :)

#18 Postitus Postitas JP » N, 17 Dets 2009 14:26:12 +0300

kronja kirjutas:
uugu21 kirjutas: NB! Ära unusta, et pidurid töötavad täpselt samamoodi kui kasvõi üherattaveoga autodel! Ma olen seda unustades ikka korduvalt "kõrvale" pidanud pidurdama.
selle jutu peaks igale 4wd juhile päevas mitu korda meelde tuletama :) minule ka :)
Nii see on :)

Samas ise võtan iga talv ABS kaitse välja, saab märksa kiiremini pidama.
Impreza GT MY98 (ex)
Impreza WRX MY07 (ex)
RS MY17 MLC edition

Kasutaja avatar
prayer
Sõõrikujoonistaja
Postitusi: 217
Liitunud: N, 26 Nov 2009 21:50:01 +0300

Re: Tuleb välja, et ei oska sõita :)

#19 Postitus Postitas prayer » N, 17 Dets 2009 14:40:26 +0300

Tänud kõigile vastajatele!
Lähen nyyd nädalavahetusel proovima, aga eelnevalt prindin kõik soovitused välja :)

P.
Sooviks postkasti avaga kapotti...

Kasutaja avatar
kronja
Sõõrikujoonistaja
Postitusi: 236
Liitunud: E, 26 Nov 2007 20:32:12 +0300
Asukoht: Tallinn
Kontakt:

Re: Tuleb välja, et ei oska sõita :)

#20 Postitus Postitas kronja » N, 17 Dets 2009 15:03:20 +0300

JP kirjutas: Samas ise võtan iga talv ABS kaitse välja, saab märksa kiiremini pidama.
absiga kord harjunu jaoks selle puudumine on probleem, ja kui oled harjunud absivabalt sõita siis on abs olemasolu probleemiks...

abs välja lükata ma ei julgeks soovitada, küll aga võiks absivaba sõitu igaüks natuke proovida :)
skype: kronja
aerial video, photo and broadcast: http://kronja.com

Kasutaja avatar
vaska
Lumelendur
Postitusi: 3608
Liitunud: L, 08 Jaan 2005 05:19:28 +0300
Asukoht: Tallinn

Re: Tuleb välja, et ei oska sõita :)

#21 Postitus Postitas vaska » N, 17 Dets 2009 16:50:19 +0300

Uued veojõukontrollidega masinad kipuvad selle ABS-i puudumise peale lolliks minema, sh ka kruiskontrol jms pasad. Mina seda heaks ei kiida seniste kogemuste põhjal - vanadel aparaatidel nii suuri tagajärgi pole ning seda võib teha (nt kaitse üldse lüliti alla panna).
I've got AWD and i'm not afraid to use it!

Kasutaja avatar
JP
Guru
Postitusi: 1618
Liitunud: P, 07 Aug 2005 11:56:41 +0300

Re: Tuleb välja, et ei oska sõita :)

#22 Postitus Postitas JP » N, 17 Dets 2009 19:07:27 +0300

kronja kirjutas:
JP kirjutas: Samas ise võtan iga talv ABS kaitse välja, saab märksa kiiremini pidama.
abs välja lükata ma ei julgeks soovitada, küll aga võiks absivaba sõitu igaüks natuke proovida :)
Pidurdusmaa on märgatavalt lühem, kuid peab olema valmis ka pidurit lahti laskma, kui suunda vaja korrigeerida ja see vajab ikka päris mitu paaki harjutamist. Vähemalt see on hea, et 50:50 veoskeemiga ei sure mootor väga lihtsalt välja.

Kellel muidugi abs muude anduritega ühenduses on siis neil ei maksa proovida.
Impreza GT MY98 (ex)
Impreza WRX MY07 (ex)
RS MY17 MLC edition

Kasutaja avatar
prayer
Sõõrikujoonistaja
Postitusi: 217
Liitunud: N, 26 Nov 2009 21:50:01 +0300

Re: Tuleb välja, et ei oska sõita :)

#23 Postitus Postitas prayer » N, 17 Dets 2009 23:40:13 +0300

mul selline rumal kysimus veel et kas Legacy 4AT (05a) sõidu ajal käsipidurit tohib kasutada? kas ei lõhu mõnda agregaati autul ära?

seda siis kas järsul ümerkeeramisel või siis kui kurvis gaasi järsul maha võtmisel tagasild ära kaob siis võiks ju kässariga korrigeerida? või mõjub see tagasillas olevatele diffritele sidurile vms kehvasti?

P.
Sooviks postkasti avaga kapotti...

Kasutaja avatar
Reix
Sõõrikujoonistaja
Postitusi: 175
Liitunud: T, 10 Mär 2009 20:58:58 +0300

Re: Tuleb välja, et ei oska sõita :)

#24 Postitus Postitas Reix » R, 18 Dets 2009 15:31:00 +0300

Kogemused Audi Torsen difriga Quattroga, Jeepi pideva 4veoga ning 2004 aut kastiga Outbackiga räägivad kõik seda keelt, et kui jamaks hakkab minema, siis pigem gaasi juurde, kui pidurit.
Loomulikult ei tohi paanikasse sattuda ja rabistama hakata. Kui tunned, et ei taha hästi välja tulla, siis harjutamine piiratud territooriumil on kindlasti vajalik. Kui talvel avatakse mere peal jääteed või a la libedale Haapsalu lennuväljale satud, siis kindlasti proovi ka maanteekiirustel külg ette saada ja sellistest olukordadest välja tulla (tuleb kasuks, kui reaalses liikluses peaks analoogne olukordtekkima). See on muidugi asi, mida tasub mõistusega teha (st tehnika ja inimesed võiksid terveks jääda).
Samamoodi õhtusel ajal leiab Tallinnas mõne tühjema ja libeda kaubanduskeskuse parkla, samuti paluks mitte väga hoogu sattuda, jätame ilusti valgustipostid püsti:)
Subaru Outback 2,5 CVT MY13

Kasutaja avatar
Reix
Sõõrikujoonistaja
Postitusi: 175
Liitunud: T, 10 Mär 2009 20:58:58 +0300

Re: Tuleb välja, et ei oska sõita :)

#25 Postitus Postitas Reix » R, 18 Dets 2009 15:34:00 +0300

prayer kirjutas:mul selline rumal kysimus veel et kas Legacy 4AT (05a) sõidu ajal käsipidurit tohib kasutada? kas ei lõhu mõnda agregaati autul ära?

seda siis kas järsul ümerkeeramisel või siis kui kurvis gaasi järsul maha võtmisel tagasild ära kaob siis võiks ju kässariga korrigeerida? või mõjub see tagasillas olevatele diffritele sidurile vms kehvasti?

P.
Teinekord võib hullemate tagajärgede ärahoidmiseks olla käsipidur hädavajalik. St pigem retsin natukene kässerit, kui hakkan esiotsa remontima. Kui palju ta just tehnilise poole pealt autot kulutab, ei oska öelda. Siiani üritanud kontra ja gaasiga käsipidurit asendada.
Subaru Outback 2,5 CVT MY13

Kasutaja avatar
Andy
Sõõrikujoonistaja
Postitusi: 122
Liitunud: P, 17 Veebr 2008 00:44:30 +0300
Asukoht: Tallinn

Re: Tuleb välja, et ei oska sõita :)

#26 Postitus Postitas Andy » R, 18 Dets 2009 19:40:26 +0300

Tere!

Olles ise täpselt samasuguse sõiduki omanik (Legacy, 4AT, ilma VDC`ta), ühtib minu arvamus antud isendi taltsutamisest, nii teoorias kui ka praktikas, kõige rohkem kodanik "uugu21`ga". Olen küll juba enam kui neli aastat püüdnud isendi käitumist tundma õppida kuid pean tunnistama, et on see läinud vahelduva eduga ja kohati sõna otseses mõttes üle "kivide ja kändude". :)
Täiendavalt lisaks oma „varasalvest“ antud isendi kohta ....
Kohati on tegu tõesti esiveolisega. Praktiliselt kõiki pidurdusmanöövreid, kus jalg eemaldatakse järsult gaasilt, käiku alla ei vahetata (tegu ju AT`ga) ja jõuliselt pidurdatakse, võtab auto vastu esiveolisena (see on üsna tihti niiöelda Minu Sõidustiil :) ). Miks nii, seda kirjeldas juba „uugu21“ – tänud! Tavaolukorras me seda ei tunneta kuid on see tuntav just nn ekstreemsetes oludes, kus rakendub ABS, rattad blokeeruvad või auto muutub vähemal või rohkemal määral juhitamatuks (pidamine kaob, algab libisemine). Siinjuures ei mängi rolli, kas rataste all on asfalt, kruus, muda või jää – rataste haarduvus on sõltuv ennekõike teekatte tüübist ja valitud sõiduki kiirusest ehk seda tunnetust on võimalik kätte saada ka suvel kruusal või asfaltil kuid sellisel juhul peab kiirus ka kordades suurem olema! ... ja ka tagajärjed võivad kordades suuremad olla! Sellepärast ikka kõike proovime MÕISTUSE PIIRIDES! Muidugi on oma osa, haarduvuse olemasolul või mitte, ka alloleval rehvil!
Veel olen esivedu tunnetanud antud autoga kiilasjääl nn ronides – ehk näiteks sõidad kergelt vastu äärekivi ja soovid äärekivist ülesse ronida. Üldjuhul rahendub ainult esisild ja kuna ratastel on ees takistus ning all jää, siis tõmbavad nad tühja ja mingit liikumist ei ole. Piisab, aga vaid väga väikesest sõiduki liikumisest ja ongi tegu meil jälle 4WD`ga ning pole äärekivist ülessaamine ka kiilasjääga probleem!
Veoskeem antud sõidukil on sellegipoolest paras mõistatus ...?! Olen proovinud korduvalt äkilisemalt kohalt võtta selliselt, et ühe poole rattad on asfaltil ja teise poole omad kiilasjääl. Pean ütlema, et ma päris hästi polegi aru saanud oma „tagumikuga“, missugused rattad tõmbavad tühja ehk siis käivad jää peal ringi – ... kord on nagu tunnetuse järgi esisild ja kord on jällegi selline tunne, et jää peal oleva poole rattad ...?! Seda viimast varianti ma väga kahtlen kuid ....
Kuna antud isendil on Sportshift käimakast, siis olen avastanud, et kiilasjää ja ka paksema lume (tiheda saju) puhul on parimaks edasijõudmise viisiks niiöelda ise manuaalselt käike ülesse ja alla vahetades. Paigalt minekul 2. käik sisse, veidi meelitades ja sujuvalt gaasi ning võin kinnitada, et oled antud, veidi ekstreemsemates, ilmastikuoludes peaaegu (.., aga ainult peaaegu) parim kohaltvõtja linnas. Kui nüüd kohaltvõttu näiteks kiilasjääl (kõik neli ratast) proovida, siis võib kogeda antud isendiga vahel sellist momenti, et auto hakkab veidi külge kiskuma ja tahaks nagu tagumist otsa ette lükata ehk siis tüüpilised tagaveolise käitumismaneerid.
Kui siin oli juttu kõnealuse isendiga libeda kurve läbimisest, siis ka siin soovitaksin kasutada antud käimakasti (Sportshift) eelist ja vahetada enne kurve käik manuaalselt julgelt alla ehk siis 4-ndalt isegi 2-le. Muidugi ei soovita ma seda teha kiirusel 100 km/h, sest siis võib tõesti juhtuda, et tagaots sõidab Sinu küljepeeglitest mööda ning teatud hetkel avastad, et Sa oled lihtne kaasreisija! Kurvi läbimise tehnika on juba eeskõnelejad kirja pannud – kiirus enne kurvi õigeks, pidurit mitte puutuda ning gaasiga auto liikumist suunata ja kontrollida.

Tegelikkuses on see kõik ikkagi suhteliselt individuaalne! :? Tuleb alustada sellest nagu juba eeskõnelejad kirjutasid – piisav kütus ja aeg, turvaline koht harjutamiseks ning proovima ja katsetama! Täiendavalt soovitan kaasa võtta sõbra. Sõbra vajadust näen ennekõike selleks, et edastada vajadusel kõrvaltvaatajana (jälgib eemalt) nn „videopilti“ ... – auto rataste pöörlemine/vedamine või siis mitte vedamine/nn järel lohisemine. Samuti info esirataste asetsemise suunast/pööramisest ... – tihti rooli taga istuja ei tunnetagi kuivõrd üle ta reageerib ja ka seda, et libedates oludes on rooli keeramine ja seega ka auto liikumissuuna valik väikese viivitusega.

Omades ka sama käimakastiga (4AT) Impreza`t (küll on sellel juba VDC ja ka selle sisse- ning väljalülitamise võimalus), pean tunnistama, et harjutamiseks/tunnetuse saamiseks on väiksem auto, kui seda Outback või Legacy, parem. ..., aga kindlasti on õige sõiduk ka see, millega igapäevaselt kulgeda!

... oli ka küsimus käsipiduri kasutamisest antud käimakasti puhul?! Olen kasutanud mõlema sõiduki puhul ja seda just enamasti harjutamisel ehk siis „kaheksate joonistamisel!“ Peale iseäraliku pidurite kärsahaisu ja helisignaali salongis, ei ole muid kõrvalekaldeid sõidukite juures või käitumises täheldanud. Igapäevaliikluses ja suuremal kiirusel kui 50 km/h ma käsipidurit siiski ei puutuks, kuna selle kasutamine võib põhjustada sõiduki järsku suunamuutust ja selle tagajärjed võivad olla juba ettenägematud!
Mõistuse piires kasutades ei tohiks midagi juhtuda – see käib ka kõige ülejäänu kohta! JÕUDU HARJUTAMISEL!
real-time Forester XT 2.0 CVT MY16
&
ex Forester 2.0 CVT MY13
&
ex Impreza 2.0R Sport AT MY08
&
ex Legacy 2.5 STW AT MY04

Kasutaja avatar
prayer
Sõõrikujoonistaja
Postitusi: 217
Liitunud: N, 26 Nov 2009 21:50:01 +0300

Re: Tuleb välja, et ei oska sõita :)

#27 Postitus Postitas prayer » P, 20 Dets 2009 22:46:43 +0300

Tänud veelkord kõigile vastajatele!

Njahh,,, mis ma oskan nüüd öelda. Pool päeva sai nyyd lumistel teedel harjutatud ja peaks mainima et olen auto veoskeemis veidi pettunud. pole kyll käsitsi käike vahetusvarianti kasutanud, aga kasutades AT lihtsalt D reziimis on auto käitumine mulle mõistatuseks. Tõepoolest pead koguaeg mõtlema ette, et milliseid sildasid ta nüüd järgmiseks kasutab. seni kuni auto loogika läbinärimatta on ka tulemused nõrgad.
jah peaks tunnistama et auto paigaltvõtt on tõesti muljet avaldav, aga seda kuni on sirget ja jalg julgelt gaasi pedaalil.

Käsipiduiri küsimus tekkis sellepärast, et kui peaks tegema nö "kanna pöörde" siis esiveolisel annan vahetult enne pööret tugevalt gaasi, seejärel järsem rooli keeramine koos käsipiduri peale tõmbamisega jne. Tagaveolisel (tõenäoliselt) rooli järsk keeramine koos tugevama gaasi vajutusega.

Neljaveoliselt ootaks ma sellisel manöövril midagi pigem tagaveolise käitumist, kuid minu autoga võttis selline kannapööre oma 4 sõidurea laiuse... e siis pöörderaadius oli vääga suur, vedas et seekord olin laiemal platsil :) Ehk oleks ka selle autoga parem kässarit kasutada, aga kas see ei mõjuks tagasillale fataalselt? teine tahab ju vedada aga talle sururtakse samal ajal pidurit peale...
Sooviks postkasti avaga kapotti...

Kasutaja avatar
vaska
Lumelendur
Postitusi: 3608
Liitunud: L, 08 Jaan 2005 05:19:28 +0300
Asukoht: Tallinn

Re: Tuleb välja, et ei oska sõita :)

#28 Postitus Postitas vaska » E, 21 Dets 2009 10:17:25 +0300

Veel üks põhjus, miks manuaalkastiga auto järgmiseks võtta. Mulle on jäänud 4EAT senimaani mõistatuseks ning ega uus variaatorkast ka millegiga ei hiilga.
Manuaalkasti omanikele tähelepanek - kurvi minnes tasub eelnevalt 2,5k-3krpm peale sättida, siis on väljumine sellest puhas rõõm.
Väike küsimus kah: kas linnapool mõni plats on, kus diskomuusikud pingsalt paarutamist ei valva? Ülemiste parkla või Rocca esine paistab neil kaetud olevat.
I've got AWD and i'm not afraid to use it!

Kasutaja avatar
JP
Guru
Postitusi: 1618
Liitunud: P, 07 Aug 2005 11:56:41 +0300

Re: Tuleb välja, et ei oska sõita :)

#29 Postitus Postitas JP » E, 21 Dets 2009 11:23:16 +0300

prayer kirjutas: Neljaveoliselt ootaks ma sellisel manöövril midagi pigem tagaveolise käitumist, kuid minu autoga võttis selline kannapööre oma 4 sõidurea laiuse... e siis pöörderaadius oli vääga suur, vedas et seekord olin laiemal platsil :) Ehk oleks ka selle autoga parem kässarit kasutada, aga kas see ei mõjuks tagasillale fataalselt? teine tahab ju vedada aga talle sururtakse samal ajal pidurit peale...
Oskajad vennad teevad selle 180 kraadi autopikkuse piires (mina sinna ei kuulu ja ei saa lähedalegi, kuid olen näinud/kogenud)
Ei ole kuulnud küll, et kellegil oleks tavakasutuses miskit laiali lennanud. Enda kahe auto 130K kokku läbitud kilomeetri juures pole küll miskit muutust märganud ja mul veel 50:50 vedu. Aga ega väljaspool jäärada ja paari ümberpööret teda suurt vaja lähe.
Impreza GT MY98 (ex)
Impreza WRX MY07 (ex)
RS MY17 MLC edition

uugu21
Sõõrikujoonistaja
Postitusi: 100
Liitunud: E, 06 Nov 2006 17:56:14 +0300

Re: Õiged sõiduvõtted neliveoga

#30 Postitus Postitas uugu21 » E, 21 Dets 2009 14:56:44 +0300

@Andy
Ma ei teadnudki, et Sportshifti ilma VDC'ta saadaval on...
Veel olen esivedu tunnetanud antud autoga kiilasjääl nn ronides – ehk näiteks sõidad kergelt vastu äärekivi ja soovid äärekivist ülesse ronida. Üldjuhul rahendub ainult esisild...
MÕH?!?! Mis kiirusega sa sealt äärekivist üles ronisid? Esimese käiguga (olenemata kangi asendist) lukustab 4EAT keskploki s.t. sul on rohkem nelivedu kui ükskõik millisel vaba difriga sõidukil. Muidugi juhul kui sa siduriplokki läbi pole kõrvetanud (ebareaalne). Probleem võis muidugi olla selles, et sul oli kang mõnes kõrgemas asendis s.t. ronimist alustades oli sees mõni kõrgem käik ja keskplokk lahti.

@prayer
kannaka teemadel
Vaata mu eelmist juttu - legacy Libisema Saamine on ettevõtmine omaette (4AT'st käib jutt eksole). Kui ta juba libiseb siis on lust ja lillepidu (ja tobe irve näol). Sinu kosmiline kaar tekkis ka alguse alajuhitavuse tõttu? Tõmba esimene käik sisse, tee väike kontra ja vaata mis juhtub.

Muideks, minu kogemused piirduvad TCU esimese põlvkonnaga. Andyl vist on juba teine kasutuses? Sel on g-jõudude andur, ennetav reageering ning kurvides käiku hoidev loogika. Käitumine peaks oluliselt parem olema.

[edit]
Ja veel - käike tuleb ikka käsitsi kontrollida ja täitsa pädeb see Vaska manuaali soovitus - ka automaadiga tundub kõige parem alustada ca 3000 pöörde pealt.

Vasta