Mootori õli

Mootorid, hoorattad, sidurid, käigukastid, diferentsiaalid, dif.lukud ja palju muud huvitavat.

Moderaatorid: vaska, Axxept

Vasta
Sõnum
Autor
Kasutaja avatar
88valve
Rallisportlane
Postitusi: 1474
Liitunud: R, 25 Mai 2007 14:09:22 +0300
Asukoht: Tartu

Re: Mootori õli

#16 Postitus Postitas 88valve » N, 31 Juul 2014 13:19:28 +0300

aivo28 kirjutas:
88valve kirjutas:Eelmise mootori koosluses oli Liqui Moly 10w60 nii suvel kui talvel, kuna talvel sai jäärada ning ka piiki sõidetud

Hetkel masinas motul 300V 15W50 ning talveks läheb Motul 300V 10W40 juhul, kui plokikaane soojendust ei jõua ära paigaldada

Masin saab ka pidevalt rinkat ning rallit, talvel ka piiki ja jäärada ehk siis valu on järgi koguaeg.
300V on ju 5W40 ka olemas, igati mõistlikum variant talveks.
Ma saan aru, et see 5W40 oleks mõistlikum neile, kes talvel sõidavad rahulikult või siis paar korda lasevad ka ratta ringi. Kuid minumeelest jääb ta liiga vedelaks minu jaoks. Plaanis on, kui vähegi ilma lubab, siis kõik NV-d olla piikidega jääpeal

sultan
Postitusi: 32
Liitunud: E, 14 Juul 2014 16:30:38 +0300

Re: Mootori õli

#17 Postitus Postitas sultan » L, 02 Aug 2014 16:33:26 +0300

GT-le sai Mobil1 5W-50
2002 STI
98 GT (ex)

Kasutaja avatar
88valve
Rallisportlane
Postitusi: 1474
Liitunud: R, 25 Mai 2007 14:09:22 +0300
Asukoht: Tartu

Re: Mootori õli

#18 Postitus Postitas 88valve » E, 15 Sept 2014 18:23:09 +0300

Leidsin sellise õlitesti interneti avarustest ning annab ühest vaatevinklist küllaltki hea ülevaate õlide erinevustset http://www.animegame.com/cars/Oil%20Tests.pdf
Antud testi 4 kõige paremat on kahel viimasel lehel.

Loomulikult mootori töös olev õli võib ja ilmselt käitub ka vähe erinevalt kui antud testis olijad

Kasutaja avatar
ToomasV
Guru
Postitusi: 545
Liitunud: K, 01 Jaan 2014 23:19:08 +0300
Asukoht: Viljandi

Re: Mootori õli

#19 Postitus Postitas ToomasV » K, 01 Okt 2014 22:34:09 +0300

5w50 talveks, mida keegi arvab?
Mitsubishi Lancer Evolution VI

Kasutaja avatar
88valve
Rallisportlane
Postitusi: 1474
Liitunud: R, 25 Mai 2007 14:09:22 +0300
Asukoht: Tartu

Re: Mootori õli

#20 Postitus Postitas 88valve » K, 01 Okt 2014 22:52:46 +0300

ToomasV kirjutas:5w50 talveks, mida keegi arvab?
5w50 võiks päris hea olla kui väga pähe pole plaanis anda :)

Mul endal jääb talveks 15W50 mootorisse ning tuleb blokisoojendus ülejärgmine nädal :D

Spitfire
Sõõrikujoonistaja
Postitusi: 126
Liitunud: N, 31 Okt 2013 14:37:59 +0300

Re: Mootori õli

#21 Postitus Postitas Spitfire » N, 02 Okt 2014 09:58:59 +0300

On Subarul mingi filtri eelistus ka? Wix, Japanparts, Subaru originaal?

Kasutaja avatar
88valve
Rallisportlane
Postitusi: 1474
Liitunud: R, 25 Mai 2007 14:09:22 +0300
Asukoht: Tartu

Re: Mootori õli

#22 Postitus Postitas 88valve » N, 02 Okt 2014 10:04:32 +0300

Spitfire kirjutas:On Subarul mingi filtri eelistus ka? Wix, Japanparts, Subaru originaal?
Keegi oli teinud kunagi testi erinevate filtrite vahel ning originaalil pidi olema filtreeriv pind kõige suurem

Spitfire
Sõõrikujoonistaja
Postitusi: 126
Liitunud: N, 31 Okt 2013 14:37:59 +0300

Re: Mootori õli

#23 Postitus Postitas Spitfire » N, 02 Okt 2014 10:14:40 +0300

Lisaks tean, et väga jamadel filtritel võib rõhuklapp kogu aeg lahti jääda, nii et õli läbi filtri ei käigi.

Kasutaja avatar
88valve
Rallisportlane
Postitusi: 1474
Liitunud: R, 25 Mai 2007 14:09:22 +0300
Asukoht: Tartu

Re: Mootori õli

#24 Postitus Postitas 88valve » N, 02 Okt 2014 10:23:24 +0300

Spitfire kirjutas:Lisaks tean, et väga jamadel filtritel võib rõhuklapp kogu aeg lahti jääda, nii et õli läbi filtri ei käigi.
Selle kohta leidsin sellise jutu http://saturdaymechanic.com/subaru-oil- ... ass-valve/ Allolevad kommentaarid on ka päris head

Test ka erinevate filtrite filtreeritavatest pindade võrdlusest http://forums.nasioc.com/forums/showthr ... ?t=1662838

Type RA
Sõõrikujoonistaja
Postitusi: 254
Liitunud: P, 09 Dets 2007 23:06:43 +0300
Asukoht: Tartu

Re: Mootori õli

#25 Postitus Postitas Type RA » N, 02 Okt 2014 22:11:43 +0300

88valve kirjutas: 5w50 võiks päris hea olla kui väga pähe pole plaanis anda :)

Mul endal jääb talveks 15W50 mootorisse ning tuleb blokisoojendus ülejärgmine nädal :D

Tekkis väike küsimärk seoses üleval kirjutatuga.
Miks peaks 5W50 olema kehvem kui 15W50? Kuumataluvus peaks ju mõlemal olema täpselt sama, küll aga on 5W talvel külmkäivitusel vedelam ja seega lihtsam käivitus.

Spitfire
Sõõrikujoonistaja
Postitusi: 126
Liitunud: N, 31 Okt 2013 14:37:59 +0300

Re: Mootori õli

#26 Postitus Postitas Spitfire » R, 03 Okt 2014 08:08:36 +0300

Talupoja tarkus ütleb, et mõlemas äärmuses asi ei saa hea olla, et külmalt ülivedel ja kuumalt ülipaks. Määrdeainete guru Mihkel Naams kunagi mainis, et hea on üldse monoviskoosset õli kasutada, näiteks suve hobiautol.

no1
Sõõrikujoonistaja
Postitusi: 277
Liitunud: R, 10 Okt 2008 12:11:59 +0300

Re: Mootori õli

#27 Postitus Postitas no1 » R, 03 Okt 2014 09:10:28 +0300

Top Geari sisekaanel reklaam 0W50 õlist. Jõhkrad mehed!
Uue aja talumehe tarkus ütleb, et tänapäeva tehnika areneb liiga kiiresti ja ei saa kinni hoida "keegi kunagi ütles" teemadest. ;)

Kasutaja avatar
88valve
Rallisportlane
Postitusi: 1474
Liitunud: R, 25 Mai 2007 14:09:22 +0300
Asukoht: Tartu

Re: Mootori õli

#28 Postitus Postitas 88valve » R, 03 Okt 2014 09:14:30 +0300

Type RA kirjutas:
88valve kirjutas: 5w50 võiks päris hea olla kui väga pähe pole plaanis anda :)

Mul endal jääb talveks 15W50 mootorisse ning tuleb blokisoojendus ülejärgmine nädal :D
Tekkis väike küsimärk seoses üleval kirjutatuga.
Miks peaks 5W50 olema kehvem kui 15W50? Kuumataluvus peaks ju mõlemal olema täpselt sama, küll aga on 5W talvel külmkäivitusel vedelam ja seega lihtsam käivitus.
Ma ei pidanud silmas siin kuumataluvust vaid määrdeomadusi. Kui sõita nagu tavainimene, siis 5w50 on täiesti ok. Kui aga sõita minumoodi, et kõik sõidud on nagu rallikatsed, siis 5w50 määrdeomadused ei ole enam piisavad

Kasutaja avatar
Junga
Subaruaff
Postitusi: 69
Liitunud: N, 17 Okt 2013 12:54:01 +0300
Asukoht: Tartu

Re: Mootori õli

#29 Postitus Postitas Junga » R, 03 Okt 2014 10:33:02 +0300

88valve kirjutas:
Type RA kirjutas:
88valve kirjutas: 5w50 võiks päris hea olla kui väga pähe pole plaanis anda :)

Mul endal jääb talveks 15W50 mootorisse ning tuleb blokisoojendus ülejärgmine nädal :D
Tekkis väike küsimärk seoses üleval kirjutatuga.
Miks peaks 5W50 olema kehvem kui 15W50? Kuumataluvus peaks ju mõlemal olema täpselt sama, küll aga on 5W talvel külmkäivitusel vedelam ja seega lihtsam käivitus.
Ma ei pidanud silmas siin kuumataluvust vaid määrdeomadusi. Kui sõita nagu tavainimene, siis 5w50 on täiesti ok. Kui aga sõita minumoodi, et kõik sõidud on nagu rallikatsed, siis 5w50 määrdeomadused ei ole enam piisavad
Tundub , et sa poiss ei tea õlidest suurtm midagi...Paksem õli ei tähenda alati paremat määrimist..
Viimati muutis Junga, R, 03 Okt 2014 10:44:12 +0300, muudetud 1 kord kokku.

Kasutaja avatar
Junga
Subaruaff
Postitusi: 69
Liitunud: N, 17 Okt 2013 12:54:01 +0300
Asukoht: Tartu

Re: Mootori õli

#30 Postitus Postitas Junga » R, 03 Okt 2014 10:36:00 +0300

Õlidel on kliendi jaoks kolm põhiparameetrit:

1. Tüüp, ehk baasi koostis: mineraalne ja sünteetiline. Mineraalne, ehk naftaõli on toodetud naftast. Sünteetilist õli segatakse kokku laborites. Sünteetilist õli hakati leiutama ja keetma siis kui tekkis vajadus sellise määrdeaine järgi, mis töötaks lennukimootorites ka polaarjoone taga. Enne seda mineraalõliga käisid kõik mootorid ja paremat polnudki vajadust tahta. Mineraalsel on õlikile nõrgem ja see õli hakkab ka madalamatel temperatuuridel jäädavalt lagunema. Sünteetiline õli on tugevam ja kestab kauem. See on põhiline mis meid huvitab. Kui kokku segatakse 10...30% sünteetilist ja vastavalt 70...90% mineraalset baasi siis tulemusena saadakse poolsünteetilist õli. See peaks vastama ka küsimusele, kas võib segada mineraalset ja sünteetilist õli, või mitte. :)
Olemas on veel ka hydrocrack-õli. Seda toodetakse ka naftast, kuid algmaterjale töödeldakse keemiliselt detakse nii, et naftaga jääb väga vähe ühist. Kvaliteedilt on see õli oluliselt parem, kui mineraalõli, kuid sünteetiliseni ei ulata päris. Sisuliselt on poolsünteetilisega sarnane, paremad võib olla ulatuvad veidi sellest üle sündi poole. Äärmiselt harva purgi peal kirjutatakse otseselt, et sees on hüdrokrakitud õli. Reeglina on kirjas "synthetic technology" vms.
Mida parem on õli, seda suuremat koormust ja temperatuuri see kannatab. Suurimat koormust saab õli saaletes, ehk vänt- ja nukkvõlli liuglaagrites, kus peenikene õlikiht kannab tegelikult üle kogu toodetava energia ja keps ei tohi seda õlikihti läbi suruda, kuna siis koheselt tekib metall metalli vastu hõõrdumine ja mootor on varsti kotis. Teine kriitiline koht on turbo, mis tänapäeval igati popp ja noortepärane. Seal on probleemiks temperatuur. Kui õli üle kuumeneb, hakkab see lagunema ja lagunenud, ehk sisuliselt läbi põlenud õli on abrasiiv - liivataoline tumepruun ollus, mis toimibki teie mootoris liivapaberina.
Õli kvaliteet on tähtis teile just äärmistes temperatuurirežiimides: mida parem õli, seda vedelam on ta külmkäivitusel (koormus starterile ja aeg, mis möödub, kuni õli jõuab mootoris igale poole - vale õliga suure külmaga kuni 3 minutit) ja palavaga ja suurel koormusel (ummikud suure palavaga, kinni jäänud auto väljasaamine jms.) Seal kus kehvem õli enam palavaga ei tööta, parem õli veel töötab.
On olemas veel üks moment: parem õli peseb paremini, mis võib mängida autoomanikuga halba nalja. Kui auto on eluaeg käinud mineraaliga või poolsündiga ja 300000 (miinus mahakeritud 180000 km ;) ) km peal valada talle sisse täissünt, siis kõik ladestused, mis aastatega tekkinud ja mis toimivad tihendite ja puhveritena on agressiivse õliga välja pestud, siis mootor võib hakata töötama jäigemalt, tekivad kolinad ja klõbinad, halval juhul võib ka päris kehva kolina sisse lüüa. Seega on sellised õlivahetused omaniku või autotehniku vastutusel kui pole teada, mis autol sees on.
Üldiselt, õli kvaliteet on otseselt seotud järgmise parameetriga. Teie jaoks pole õli klassi silmas pidades sisuliselt vahet, kas õli on täis-, poolsünt, või hüdrokrak.

2. Õli klass. On kaks organisatsiooni, mis seda määravad: API ja ACEA. Esimesel on õlid klassifitseeritud kui S(ja veel üks täht) bensiinimootoritele ja C(ja samuti üks täht) - diiselmootoritele. ACEA klassifikatsioon on numbritega A1, A3, A5 - bensiini- ja B1, B3, B4, B5 - diiselmootoritele. Sisuliselt on siin 4 klassi: A1/B1-04, A3/B3-04, A3/B4-04, A5/B5-04 Vastav märgistus tähendab seda, et kui õlil on klass märgitud, siis see vastab tervele hunnikule parameetreid. Ja kui auto tootja nõuab teie autole näiteks API SJ või ACEA A3 õli, siis see tähendab, et sama märgistusega õli vastab kõikidele nõuetele. Madalama tähe või numbriga õli enam aga ei vasta. Parem õli kindlasti vastab ja on paremgi kui see, mis minimaalselt nõutud. Ehk siis alfabeedis algusest kaugema tähistusega, või suurema numbriga õli võib valada, väiksema numbriga aga mitte. Alfabeedi ja numbrite teadmine on igaühe enda kohustus kui meil põhiharidus juba kohustuslik on.
DPF ja Euro-4! Nende õnnetute jaoks on aastast 2004 eraldi kategooria: С1-04, С2-04, С3-04, C4! DPF-iga auto nõuab just seda õli! Erinevuseks on nende õlide madal tahmatase, ehk põlemisel tekitavad nad palju vähem tahma. DPF-ile on see kriitiline. C4 on lisaks ka madala väävli ja fosfori sisaldusega. API klassifikatsiooni järgi DPF-ga mootor sööb CJ õli. Isegi CI+ veel ei käi. CJ tekkis aastal vist 2007.
On olemas veel E-klassi õlid, kuid meid see ei puuduta, kuna need on raskemasinatele mõeldud.
Sisuliselt: kui ostetav õli vastab teie auto tootja nõuetele, siis pole vahet, mis ta tüübi poolest on.

Lisaks: mõned autotootjad on nii ülbed, et kehtestavad oma klasse ja nõudeid. Enamasti need on MB LL-01, VW 502, 501, Porsche, Fiat ja mõned teised. Siis vaesed (ja-jah!) õlitootjad peavad maksma autotootjatele raha, et viimased testiksid neid õlisid ja siis õlipurgile tekib ka vastava autotootja lahke luba seda õli kasutada vastavates mootorites.

3. Viskoossus. Vaatamata klassile, võib õlidel olla veel erinev viskoossus. Ehk teie autole sobivat õli A3/B4 võib sada näiteks märgistusega SAE 0W-30, 5W-30, 10W-40 ja 15W-50. Kõik teavad, mis see on, kuid kõik päris ei kujuta ette, mida sellega teha.
Esimene number on õli voolavus madalatel temperatuuridel, ehk külmaga ja külmkäivitusel. Autoomanike seas liigub jutt, et kui esimesest numbrist lahutada 35, siis tulemuseks saab selle õli madalaima kasutustemperatuuri. Eks ta suurusjärgus nii on.

Kui esimene number läheb madalamaks, siis:
+ starteril on kergem vedada mootorit - diiselmootorile võib see olla kriitiline, kuna selle käivitamiseks on vaja teatud pöördeid. kui mootoris on õli asemel kisell (kõik on söönud lapsepõlves, ehk ;) ), siis kõige parem starter parima akuga ei vea seda kohe välja ja piinate looma nii kaua, kuni õli juba starteri abil jõuab igale poole, mootor saab määritud ja pöörleb kergemini.
+ akut piinatakse vähem, kuna mootorit on jällegi kergem ringi vedada.

Kui esimene number läheb suuremaks:
- starter ja aku saavad raskelt vatti.
- külm õli ei lähe läbi filtri piisavas koguses ja kui filter on möödavooluklapiga, ehk kaitseklapiga, siis seda määrib puhastamata õli, kui filter on üliodav ja klappi kas pole üldse, või see avaneb vale surve peale, siis määrimine on puudulik.
- paks õli jõuab mootor kaugeimasse nurka suure viivitusega. Külmaga võivad klapid, kui kõige kaugeim punkt magistralis, töötada ilma õlita esimesed 1,5...3 minutit.

Teine number näitab õli voolavust töötemperatuuril. Seda on vaja jälgida hoolikalt, kuna juhul kui mootor on mõeldud töötama 5W-40 õliga, siis 5W-30 on talle kuumaga liiga vedel. Liiga vedel õli ei määri piisavalt, õlikiht saalte vahel on liiga õhuke ja annab järgi. Mootor kulub väga kiiresti ja võib ka kinni joosta ülekuumenemisel kuna hõõrdumine toimub metall-metall paaris, mitte metall-õli-metall. Kui teine number aga suuremaks läheb, siis suurt midagi ei juhtu. Mis juhtub, on see, et paksemat õli on raskem ringi ajada ja seetõttu kütusekulu on veidi suurem. :) Sellepärast autotootjad ka lähevad üle aina vedelamatele õlidele selleks, et säästa teie kütust ja mahutada oma uusi autosid saastenormidesse. Mina oma vanematele autodele jätan alati teises numbris kümnekese varuks, kuna mootor on kulunud ja kõik vahed on suuremad - lõtkud seetõttu ka suuremad ja las ta olla juba paksem veidi. 0,1l/100km ilma ei tee. Esimese numbri valin aga võimalikult madalama. Reeglina on see 5W, kuna seda on igal pool soodsalt saada. Põhjas valatakse sisse 0W. Soojal maal käib hästi ka 10W, kuid alla -20 on see juba ka kisell. Seega meie jaoks on see suveõli.
Õlidel sooja viskoossusega 30 tihti võib leida tähistust "EC" - energy conserving.

Kui muuta teist numbrit madalamaks:
+ mootor kulutab vähem energiat õli "läbinärimisele"
- kuumaga võib tulla puudu määrdeomadustest kui õli liiga vedelaks jääb

Kui suurendada teist numbrit:
+ kaitseb paremini rasketes oludes
- kulutab rohkem jõudu õli ringiajamisele
+ kulunud ja õlinäljas mootor sööb paksemat õli aeglasemat.

Seega õli valikul lähtuge teie autole sobivast minimaalsest API või ACEA klassist. Muud omadused tulevad sellega ise kaasa. Kui on valikut ja teie autos on täissünt, siis kasutage pigem parimat võimalikku õlitüüpi.
Valige viskoossust vastavalt meie kliimale ja oma auto eripärale.

Teie jaoks õlid jagunevad sisuliselt kaheks: need, mis sobivad teie mootorile, ja need, mis ei sobi. ;)

Näited:
minu Carina E - 5W-40, kuna kliima poolest sobib 5W küll (kui just alla -35*C ei lähe) ja minimaalne tehasenõue kuuma õli viskoossusele on 30. 30+10 tekitab väikese varu kuuma ilmaga vana väikese mootori jaoks, mis on suurt autot vedanud juba 370000 km (+ mis iganes sai Saksas maha keritud ;) )
uued Lexused: tehaseõli 0W-20 - kerge käivitamine tähendab väiksemat (loe: odavamat ja kergemat) akut. 20 tähendab madalat energiakulu õli pumpamisele. Kui see mootor on ehitatud õlile viskoossusega 20, siis see on talle just paras. Kui tehas nõuaks 0W-30, siis 0W-20 oleks suur risk.
vanad diiselmootorid: 20W-50. Seda valatakse vaeste Mersude mootoritesse sellepärast, et muidu kuumaga kaob õlisurve ära. Paksem õli hoiab seda veel kuidagigi üleval. Kujutage ette, kuidas piinleb käivitussüsteem -30-ga... :swoon:
ühe tuttava vana GolfIII 1,9 TDi - 0W-40. Auto käivitub iga ilmaga poolest pöördest. Kuumaga on viskoossus paras. Miinuseks on sellise õli hind, kuigi odav mark (Agip, vist) toob hinna alla kallima 5W-40 tasemele.
tänavavõistlsautod: 5W-50. 5W seetõttu, et aastaringne universaalõli tänavaautole, 50 aga selleks, et pidevalt punases toimetav mootor ei kuumutaks õli veeks. Olemas ka 10W-60 õli, see sobib vanadele racing-BMW ämbritele suveks. ;)
Vormel-1: 0W-10. Tavamootorile on see õli kuumana sama hea kui vesi. :)

Edu teile katsetamises ja
Ärge näkku lööge!
Viimati muutis Junga, R, 03 Okt 2014 10:45:23 +0300, muudetud 1 kord kokku.

Vasta